lördag 6 augusti 2011

Andraplats i Söderhamn!

Runt 21-tiden ikväll kom jag hem efter en lång dags tävlande i Söderhamn. Uphill Cup deltävling 6 var det denna gång och det var första gången jag tävlade sedan min motorsportsdebut i Borlänge i juni.

Min far och jag åkte hemifrån igår mitt på dagen för att hämta husvagnen så vi hade sovplatser. Tävlingen var den här gången bara lördag men eftersom det är ganska långt för oss att åka till Söderhamn så ville vi helst komma upp dagen innan.

Gick och la oss vid midnatt igår/idag, och jag hade som vanligt väldigt svårt att somna inför tävlande , spelningar o.s.v.. Jobbigt att man alltid ska vara så nervös inför allt... =/
Tror jag fick max en timmes sömn i natt så i morse var jag ju inte på topp. Jättenervös och dödstrött är ingen bra kombination. Gick väl mest tyst för mig själv och såg grinig ut så jag kan inte varit så roligt sällskap där på morgonen.
Trodde bristen på sömn skulle resultera i riktigt dåliga tider och missar under dagen men det visade sig att det skulle gå ganska bra ändå.

Jag åkte träningsåket försiktigt för att hitta runt sträckan till de åk där tiderna räknades. Men till skillnad från tävlingen i Borlänge så vågade jag ganska fort att gasa lite mer här och ta lite snävare linjer i vissa kurvor, även om jag tror att jag bjöd på lite brett åkande på gruspartierna också ;)
Förbättrade min tid i första tävlingsåket med 6 sekunder.
Mitt andra tävlingsåk blev rödflaggat för bilen före mig hade kört på en däcktrave så den hamnat lite i vägen. Tror att jag hade ungefär samma tid i det här åket som i första tävlingsåket men eftersom de rödflaggade åket för mig och bilen bakom så fick vi köra om vårat sista åk.
I andra körningen av tävlingsåk två bättrade jag min tid med två sekunder och slutade därmed på en andraplats i min klass! =) Mycket överraskande och glädjande!

Prispallen! FOTO: Carolina Jurå

Eftersom det blev problem med våra asfaltsdäck i veckan så körde jag tävlingen på grusdäck vilket nog inte var det mest ultimata på den här sträckan som var till största delen asfalt. Det hade varit intressant att se vad man fått för tider med asfaltsdäck.




FOTO: Isak Jurå


Nu är planen att köra i deltävlingarna 7 och 8 i Järbo om två veckor (20-21 augusti) och den banan är enbart asfalt så till dess måste vi försöka få tag på asfaltsdäck för att ha den minsta chans där.
Att det gick så bra idag och att jag träffat mycket trevligt folk gav mig ordentlig mersmak och nu är jag väldigt sugen på att köra mer tävlingar snarast möjligt!

// Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar