söndag 21 augusti 2011

Dag två i Järbo

Nyss hemkommen efter en lång och spännande helg i Järbo.
Skrev ju om gårdagen i tidigare inlägg så det skippar jag här.

Dag två startade med lite "sovmorgon". Klev upp vid halv åtta och började göra i ordning mig själv och bilen för dagens tävling.
Halv nio var det förarsammanträde och nio började träningsomgången.

Lite omvårdnad av bilen

Träningen kändes bra, nu var det torrt på nästan alla partier på banan så jag körde på 1:37 blankt..en förbättring med sex sekunder mot min bästa tid igår.
Mellan träningen och första tävlingsåket fick jag tipset att skifta plats på fram-och bakhjul för att få mer grepp och aningen ändrad utväxling bak, men med risk för lite understyrning då de sämre däcken fick sitta fram.
Så fick det bli och mycket riktigt blev det mera understyrt.. märkte ganska stor skillnad och fick väl i alla fall ett par svettiga ögonblick där det inte styrde så fint som med nya Kumhodäcken fram. 

Första tävlingsåket bättrade jag mig med ytterligare två sekunder trots att jag var tveksam till någon förbättring vid målgång. Tyckte det kändes som jag höll linjerna alldeles för dåligt och hade för hög fart in i vissa kurvor eftersom det understyrde rätt mycket. 

Vid sista åket så var jag laddad och ville bättra mig ännu lite till då jag låg 4 sekunder efter ledaren, som valt att åka hem efter första tävlingsomgången för att han var väldigt krasslig. Var kanske lite överladdad för jag höll nästan på att hamna i diket i första böjen trots att jag visste att bilen ville gå mer rätt fram nu med hjulen skiftade. 
Gjorde hur som helst en liten förbättring av tiden med hela tre hundradelar! =P 
Slutade dagens deltävling på en andraplats i klassen =)

Måste säga att jag är nöjd med dagen och hela helgen trots att man största delen av gårdagen gick runt blöt som en hund. 
Det var roligt att testa hur bilen uppför sig med asfaltsdäck, både på torr och blöt asfalt. Riktigt roligt har jag haft! 


Helgens skörd =)


INCAR ÅK 2: http://www.youtube.com/watch?v=ov9A3Y00HiU

Nu är det två veckor till nästa tävling i Cupen. Det blir i Ånnaboda (Örebro) och den gången är det en kort sträcka uppför en backe och underlaget är grus. Ser redan fram emot det!

// Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar