söndag 22 april 2012

Hemma igen efter helgens tävlingar

Ja, som de flesta som läser detta vet så var jag iväg till Borlänge i helgen och körde de första två deltävlingarna i årets Uphill Cup.

Tävlingarna var lördag och söndag men jag åkte redan i fredags för jag tycker det är skönt att vara på plats och ha besiktning och anmälan klart när tävlingsdagen kommer. Eftersom jag åkte ensam denna gång så blev det ingen husbil utan jag bodde i min fars Cheva Tahoe. Drog lite kallt första natten men i övrigt gick det väldigt bra att sova i den.

Till tävlingarna då... Fredag kväll började det snöa ganska ordentligt och höll på hela natten så på lördag morgon möttes jag av den här utsikten när jag tittade ut över banan:



Som tur var hade de fått bort all snö från banan när det var dags för start!

Första åket, ett träningsåk som inte räknas, körde jag som jag brukar väldigt försiktigt och ganska fegt. Det var min tid även ett bevis på.
Sen när det var dags för de två tävlingsåken så la jag mig på en andraplats bland c-förarna i klassen redan vid det första åket och bättrade min tid lite i andra och behöll placeringen. Totalt bättrade jag mig 13 sekunder mellan träning och bästa tävlingsåk på lördagen.


Söndag (idag) var vädret bättre och banan torr så jag började med att köra träningsåket fyra sekunder snabbare än mitt bästa åk på lördagen. Trots det var det ingen höjdartid jämfört med de andra i klassen.
Körde första tävlingsåket två sekunder snabbare än träningen men gjorde ett par missar som jag säkert förlorade ett par sekunder på.
Andra och sista tävlingsåket gick körningen bra, försökte köra som det första fast utan några missar och för mycket sladd i kurvorna. Gjorde en tid som var tre sekunder snabbare än åket innan och hamnade därmed på tredje plats, 13 hundradelar efter tvåan.

Från min bästa tid på lördagen till den bästa på söndagen bättrade jag mig med nio sekunder. Det måste jag säga att jag är väldigt nöjd med. Känns som att jag utvecklar körningen åt rätt håll.



Tävlingsbilen och helgens bostad uppradade i depån




Var och lämnade av bilen vid föräldrarnas sommarstuga för att slippa dra på den ända hemifrån till nästa tävling. Passade på att ta en bild av helgens prispokaler =)


Var en riktigt kul helg trots lite tråkigt väder på lördagen. Alltid roligt att träffa medtävlande och arrangörer, och att få köra rallybil!
Tre veckor till nästa tävlingshelg och då är det Ludvika som gäller! =)


Incar från sista åket dag två: http://www.youtube.com/watch?v=-tZapvfaJ8s



// Mange 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar